KULTURNO NASLIJEĐE I TRADICIJABZK "Preporod" Srebrenik

Saz Dr. Hašima Muharemovića

Saz Dr. Hašima Muharemovića

 

Hasim Muharemovic saz

Piše: Razim Slanjankić

Dr. Hašima Muharemovića imao sam priliku da relativno kasno upoznam, otprilike četiri godine prije njegove smrti i ovdje ćemo iznijeti neka zapažanja o umjetničkoj ličnosti ovog velikana sevdaha, onoliko koliko je to moguće po sjećanju. Radi se o jednoj vrlo skromnoj ličnosti na čiji odnos prema lokalnom okruženju nije nimalo utjecala slava velikog umjetnika. Bio je otvoren za razgovor sa svima, pa i prema meni i nije mu bilo teško da iznese svoja zapažanja o sevdahu, sevdalinci, sazu i društvu uopšte.

Dr. Hašim Muharemović u svoje pozno životno doba nije bio izložen pažnji medija, niti institucija kulture u lokalnoj zajednici. Živio je penzionerski; skromno, svirao saz za svoju dušu i evocirao uspomene na neka stara, bolja vremena za saz i sevdalinku, kada se više cijenilo kulturno naslijeđe u društvu i medijima. Upoznao sam ga 2008. godine s namjerom da ga privolim da učestvuje na festivalu saza, koji smo namjeravali organizovati u Općini Srebrenik u cilju afirmacije i promocije sevdalinke i saza. Rekao je da je to odlična ideja i da smo jedini u Bosni i Hercegovini u to vrijeme koji smo se odvažili na takav korak i da je to prava stvar za sevdalinku i saz. Saopćio sam mu da u avgustu te godine imamo namjeru da u Srebreniku organizujemo program pod nazivom ''Saz i sevdalinka'' i da ćemo pozvati sve same velikane sevdaha: Eminu Zečaj, Zekiju Suman, sazliju Rajka Simeunovića, da će program voditi Vehid Gunić, itd. Kada je čuo da dolazi Vehid Gunić, samo se kiselo osmjehnuo. Tada nisam znao da su oni imali spor u vezi sa autorstvom pjesme "Sa Gradačca bijele kule Zmaja od Bosne". Naime, Vehid je smatrao da je to narodna pjesma, a Hašim je morao uvjeravati sve redom da je on autor stihova, što znači da su ga optuživali za plagijat, a to je mogla biti samo velika uvreda za njega.

Kad sam se odlučio za realizaciju projekta koji ima za cilj afirmaciju sevdalinke u Srebreniku, nazvao sam rahmetli Vehida Gunića i pitao ga, koja to imena sevdalinke iz Sarajeva i Tuzle treba pozvati na manifestaciju ''Veče saza i sevdalinke" u Srebreniku. Rekao mi je da pozovem Eminu Zečaj, Reufa Fekovića, Zekiju Suman i Nisvetu Junuzović iz Tuzle. Dao mi je broj telefona Rajka Simeunovića, sazlije koji je živio u Bijeljini, a koji je prije rata bio stalni učesnik Vehidove čuvene emisije "Meraklije". Na njegov prijedlog pozvali smo još i Enisu Hajdarević-Šojko, novinarku BHRT da vodi program zajedno s njim. I dođoše u Srebrenik svi pozvani. Prije početka manifestacije saopćio sam Hašimu da će on pratiti na sazu Eminu Zečaj sa dvije numere, što je energično odbio. Zanimalo me kako će proteći i njegov susret sa Vehidom Gunićem, s obzirom na neraščišćeno pitanje oko autorstva pjesme ''Sa Gradačca bijele kule''. Međutim, u razgovoru za ručkom, prije početka manifestacije, Vehid mi je rekao da je nesumnjivo da je Hašim autor pjesme i da je spor oko toga zauvijek izglađen. A što se tiče Emine Zečaj, ona je prišla Hašimu i pitala ga koju će pjesmu izvesti na sazu, na šta je on odmahnuo rukom u smislu da on nema namjeru da je prati. Međutim, kada ga je Emina drugi put učtivo zamolila za pratnju on je odmah pristao i mislim da je ovdje presudilo dugogodišnje prijateljstvo između njih dvoje u pogledu nastupa na ovoj manifestaciji.

Na početku manifestacije Vehid Gunić je nahvalio organizatore, te izlazak izvođača najavljivao biranim epitetima. U prvom dijelu programa predstavili su se prvi put na pozornici na jednom mjestu desetak sazlija iz Srebrenika. Sve u svemu, program je trajao oko dva sata i na pozornici se predstavilo u drugom dijelu 7-8 vrhunskih izvođača sevdalinke uz saz. Vrijednost ove manifestacije je što su se nakon velike vremenske distance ponovo zajedno sreli Rajko Simeunović, Vehid Gunić, Emina Zečaj i Hašim Muharemović. I tako smo uspješno okončali početak realizacije projekta afirmacije sevdalinke i saza u Srebreniku. Na toj manifestaciji maestralne izvedbe Hašima i Rajka na sazu su me opredijelile da i sam nabavim taj instrument. Nakon ove manifestacije krenula su i češća druženja i razgovori sa Hašimom. Hašim je bio tih govornik, izvanredno je poznavao sevdalinku u svim njenim elementima, znao je biografije autora pjesama, jednom riječju, radilo se o kompletnom sevdaliji, koji je i sam živio sevdah. Iz takve duše morao je poteći nenadmašan umjetnički opus na sazu.

Hašim je bio čest gost naših individualnih sijela koje su njemu u čast priređivali članovi kluba sazlija pri BZK "Preporod" Srebrenik. Pažljivo je slušao naše izvođenje, hvalio trud i govorio da treba vježbati i samo vježbati. Kad sam počeo svirati saz, pitao sam ga jednom: ''Kako treba svirati saz?'' Odgovorio mi je otprilike ovako: "Ti samo sviraj i vježbaj, a saz će te dalje sam voditi." Uvjerio sam se nakon nekoliko godina sviranja da je sasvim tačno to što je rekao. Hašim Muharemović nije bio zadovoljan odnosom institucija kulture u Bosni i Hercegovini i medija prema njegovanju tradicije i čuvanja sevdalinke i saza; i to je stalno isticao, naglašavao je da su domaći mediji preplavljeni muzikom iz susjedstva koja nema nikakve umjetničke kvalitete. Jednom prilikom rekao je da mu je žao što nije odgojio stotinjak mladih izvođača na sazu. Hašim Muharemović je posljednji put uživo nastupio na pozornici u Srebreniku na Festivalu saza i sevdaha ''FESS Srebrenik'' u avgustu 2012. godine i tom prilikom je izveo uz pratnju sazlije Jusufa Brkića, njegovog učenika iz Gradačca, možda svoju najbolju izvedbu pjesme "Pitala me kona". Od 2015. godine Festival saza i sevdaha nosi ime ''FESS Srebrenik Dr. Hašim Muharemović''.

Hasim Muharemovic i Jusuf

Kada je u pitanju Hašimov sazlijski opus, možemo kazati da je sačuvano dosta audio i video njegovih nastupa sa sazom. Međutim vrijeme je da se pozabavimo činjenicama o tome koliko je Hašim ostavio autorskih djela iza sebe. Ostavio je sigurno dosta toga, samo treba razgrnuti materijal i utvrditi, koja su djela obrada sevdalinki uz saz, a koja predstavljaju njegov autorski izraz, što je veoma bitno kada je u pitanju sazlijska muzika. Budući da imamo veoma malo originalnih izvedbi na sazu, pitanjem autorskih uradaka uz saz Dr Hašima Muharemovića trebamo se pozabaviti u periodu pred nama u cilju doprinosa istraživanju njegovog umjetničkog opusa.

I na kraju da se podsjetimo na njegove riječi koje je jednom prilikom izgovorio:

''Sevdalinka i saz će živjeti, makar dokle je i Bosne!''